دوره Post DBA به مدت 270 ساعت در قالب درس های زیر ارائه می گردد :
دوره Post DBA | |||||||||||
ردیف | دروس | ساعات حضوری | |||||||||
1 | سازمان های دو سو توان | 20 | |||||||||
2 | مدیریت نوآوری و تحول استراتژیک | 24 | |||||||||
3 | تحلیلی بر اقتصاد بازارهای بین المللی و داخلی | 20 | |||||||||
4 | مدیریت توسعه و تجاری سازی محصول | 24 | |||||||||
5 | آینده نگاری سازمان | 24 | |||||||||
6 | مدیریت مالی استراتژیک | 20 | |||||||||
7 | سبک های نوین تحلیل کسب و کار | 20 | |||||||||
8 | روش های نوین برندسازی | 20 | |||||||||
9 | مدل های تعالی سازمان | 20 | |||||||||
10 | آیین نگارش پروژه پایانی | 12 | |||||||||
11 | سمینار مدیریت تجربه مشتری | 8 | |||||||||
12 | سمینار قوانین کار، بیمه و قراردادها | 10 | |||||||||
13 | ارائه و بررسی پروژه پایانی | 48 |
سرعت و عدم اطمنیان محیطی عصر حاضر کسب و کار نوعی دوگانگی و تضاد را برای مدیران و فعالین این حوزه پدید آورده است که بین ادامه فعالیتهای جاری/روتین سازمانشان و ایجاد نوآوری و خلاقیت در سازمان حیران و سرگردان مانده اند؛ بنابراین با گذار از مراحل و گامهای ذیل می توان بسلامت از لغزشگاههای مدیریتی و محیطی گذشت :
۱-شناسایی چالهای پنهان سازمانهای به ظاهر موفق و پویا
۲- رفع سندرم "لذت اجرا"
۳-بلوغ فرایندها و آزمون قوت سیستم های سازمان
۴-غیرشخصی سازی امور سازمان و کمینه کردن وابستگی فعالیتها به افراد تشته به رفتارهای قلدرمآبانه
۵-ارتقای سطح هوش اجرایی سازمان
۶-ورود به منحنی دوم سازمان
استراتژی فهم و توانایی انطباق بنگاه با محیط کسب و کار است، انطباق برای قرارگیری بنگاه در مناسب ترین بخش بازار بر اساس قابلیت ها و منابع بنگاه. در درس مدیریت استراتژیک دوره MBA، مدل تجویزی و ابزار محور تدوین استراتژی به عنوان یک مدل پایه آموزش داده می شود. در درس مدیریت استراتژیک پیشرفته که برای دوره DBA طراحی شده است از مدل تحلیلی استفاده می شود. در این مدل تحلیلگر استراتژی می آموزد که چگونه با استفاده از دو تحلیل Macro Environment و Micro Environment در دو محیط دور و نزدیک بنگاه و تطبیق آن با تحلیل منابع و قابلیت ها در درون بنگاه به اصلی ترین گسستگی های بازار و ارزش های مورد انتظار مشتریان پی برده و مزیت های رقابتی بنگاه را بر اساس آن خلق کنند. این نوع از پرداختن به استراتژی در سطح بلوغ سازمانی بالاتری رخ می دهد که بیشتر به قدرت تجزیه و تحلیل استراتژیست و فهم او از محیط کسب و کار وابسته است و متکی بر ابزار و تجویز نیست.
نگرشی تحلیلی بر اقتصاد ایران شامل؛
- رشد اقتصادی و سهم آن در بخشهای مختلف و پیشبینی روند آنها
- بررسی سهم نفت در اقتصاد ایران (بودجه و تولیدناخالص داخلی)
- بررسی تاریخی-تحلیلی سرمایهگذاری و تشکیل سرمایه در ایران
- دیدگاههای نوین تعیین نرخ تورم و واکاوی نقدینگی و تاثیر آن بر صنایع مختلف
- سیاستهای مالی و بودجه و اثر آن بر بخشهای مختلف اقتصاد با تاکید بر قانون بودجه هر سال
- نظریات نوین تعیین نرخ ارز و عوامل پیشبینیکننده آن
- تحلیل بازارهای طلا، ارز، مسکن و سهام و تعیین روابط بین این بازارها و ارائه شاخصهای پیشبینی کننده بازدهی بازارهای فوق
تحلیلی بر اقتصاد بین المللی شامل؛
- سیاستهای ارزی، پولی، تجاری و مالی در اقتصادهای جهان و اثر آن بر بازارهای جهانی
- تحلیل بین بازارهای مالی و فیزیکی در سطح بین المللی
- پیش بینی بازارهای نفت، طلا، فلزات رنگین و توجه به عوامل بنیادی آنها
- بررسی بازارهای اختیار و آتی
- بررسی عوامل اثرگذار بر قیمت طلا
آینده نگاری در عصر حاضر کاربردی ترین جعبه ابزار مدیران و کارشناسان برای شناخت و درک آینده ، ترسیم آینده و شکل بخشیدن به فردای مطلوب سازمانها و کسب وکارهاست. سازمانها و کسب و کارها باید بدانند که اگر پیش بینی دقیق امکان پذیر بود ، هیچ انتخابی باقی نمی ماند و در نتیجه ، دلیلی برای مطالعه آینده وجود نداشت . بر این قیاس ، آینده نگاری فرایند تلاشی سازمند برای نگاه به آینده اقتصاد ، کسب و کار ، سازمان ، صنعت و جامعه است که می کوشد از راه بررسی آینده های احتمالی ، رفتارهای ما برای ساخت فردای مطلوب را شکل دهد.
اینک در شرایطی که محیط سازمان ، کسب و کار جامعه به شدت دستخوش تغییر و ناپایداری است ، آینده نگاری در عرصه های " آینده نگاری کسب و کار " ، " آینده نگاری سازمانی " و " آینده نگاری راهبردی " می کوشد مدیران و کارشناسان را برای رویارویی با آینده های گوناگون اماده سازد . این در حالی است که بسیاری از روش های سنتی پیش بینی کارآمدی خود را از دست داده اند و " استراتژی ها مرده به دنیا می آیند".
مدیران و کارشناسان موفق آینده ، بی هیچ تردیدی مدیران عرصه آینده نگاری خواهند بود.در گیر و دار این همه عدم قطعیت ، ناپایداری ، پیچیدگی و آشوب ، آینده نگاری می تواند تنها گزینه برون رفت از چالش ها و نا کار آمدی ها باشد.
پیچیدگی روز افزون محیط پیرامونی کسب و کار، موجب شده است که اهمیت برنامه ریزی استراتژیک در کلیه ابعاد سازمانی یک ضرورت غیر قابل انکار باشد. از مهم ترین بخش های هر سازمان که توان و شرایط دستیابی به استراتژی های سازمان را تعیین می کند مدیریت مالی شرکت است. برای دستیابی به هر هدف استراتژیک دو جزء استراتژی مالی که یکی تأمین مالی و دیگری تخصیص دارایی ها Asset Allocationاست باید با استراتژی های کلان شرکت در حوزه های فروش، تأمین، منابع انسانی و .... هماهنگ باشد تا در بستر مالی ایجاد شده شرکت بتواند به اهداف مذکور دست پیدا نماید. در درس مدیریت مالی استراتژیک دانشجویان با تطابق استراتژی های مالی ممکنه با شرایط سازمان آشنا خواهند شد و با عبور از رویکرد سنتی مدیریت مالی، به سمت رویکرد چابک سازی مالی کسب و کار موضوعات ذیل را در بر می گیرد:
- ارتباط استراتژی بنگاه اقتصادی با استراتژی مالی
- ورود به دنیای مدیریت مالی چابک (Agile Finance)
- اجرای سیاست مدیریت درآمد و هزینه
- تجزیه تحلیل ارزش خلق شده اقتصادی
- مفهوم توسعه یافته تحلیل مالی بنگاه اقتصادی
- طراحی نقشه نقدینگی ذینفعان بنگاه اقتصادی
- زبان مشترک مالی در مدیریت نوین
هوشمندی کسب و کار عاملی موثر برای تحلیل هدفمند کسب و کار و تحلیل رقبای سازمان به منظور اخذ تصمیمات راهبردی و حتی چرخشهای آنی می باشد. منظور از هوش کسب و کار یا اصطلاحاً BI همه راهکارها و ابزارهایی است که با هدف معنا بخشی به دادهها و فرآیند تصمیمسازی، طراحی و پیشنهاد شدهاند. سازمانهای هوشمند راهبرد رقبا را بهتر و سریعتر پیش بینی و تحلیل کرده، از شکستها و موفقیتها درس می گیرند. سیستم های هوشمندی کسب و کار، امکان استخراج الگوهای عملکردی و رفتاری از داده های موجود در مراکز داده را فراهم می نمایند.
در این کلاس تحلیل های کسب و کار در سه لایه انجام خواهد شد: لایه تحلیل توصیفی، لایه تحلیل پیشگویانه و لایه تحلیل تجویزی. لایه توصیفی به شناخت عملکرد گذشته سازمان می پردازد. در لایه پیشگویانه وضعیت سازمان در آینده مشخص خواهد شد و در نهایت در لایه تجویزی به این سوال پاسخ داده می شود که در وضعیت موجود، سازمان چه تصمیمی باید بگیرد و چگونه باید عمل کند؟
برخی بررسيها نشان ميدهد که به طور متوسط حدود 15 درصد از مسائل و مشکلات سازمانها به ابعاد های فنی و عملیاتی مربوط می شوند و 85 درصد آنها برآمده از مديريت و سيستمهاي مديريتي اند. از این رو ضروری است که سيستمها، فرآيندها و واحدهاي سازمان به صورت منظم و مناسب ارزيابي شوند، اين ارزيابي برای تدوین برنامه هاي آينده و همچنین اصلاح و بهبود برنامههاي فعلی اهمیتی بسزا دارد.
مدلهاي تعالي سازمانی با نگرشي کلنگر، نظامی جامع برای ارزيابي مناسب کلیه ابعاد عملکردی سازمان فراهم می آورند؛ با این مدل ها می توان نقاط قوت و ضعف (زمينههاي بهبود) سازمان ها را استخراج و بر مبنای آنها اقدامات اصلاحي و بهبود مناسب تدوین کرد. جامعيت اين ابزار قدرتمند و انعطاف پذيري بالاي آن باعث شده است که بسياري از سازمانها در سطح دنيا به استفاده و بکارگيري آن ترغيب شوند و با متناسب سازي مدل با شرايط ويژه خود بتوانند استفاده مطلوب را از آن ببرند.